De techniek

Een ballonvaart is een originele wijze van vliegen. Vliegen is iets waar de mens al eeuwen van droomt. Er zijn verschillende manieren om aan deze wens te voldoen, maar de ballonvaart is een ervaring die als zeer positief wordt ervaren. Een ballonvaart wordt gedaan met een heteluchtballon, die aangedreven wordt door een vakkundige ballonvaarder. Een ballonvaart maakt gebruik van technische principes van warme lucht en koude lucht. Een ballonvaarder heeft tijdens zijn opleiding perfect geleerd hoe hier gebruik van gemaakt kan worden.

De techniek van ballonvaren

Een ballon kan in de lucht blijven hangen, doordat de warme lucht in de ballon warmer is dan de omringende lucht. Om de lucht in de ballon warm te kunnen maken, worden branders gebruikt. De techniek achter het gebruik van deze branders is steeds verder ontwikkeld, zodat het nu zelfs mogelijk is om de hoogte precies te bepalen. Hierdoor kunnen hekken en bomen goed ontweken worden en worden ongelukken uit de weg gegaan.

De branders en gasflessen

De branders van een luchtballon maken gebruik van propaangas. Dit gas wordt toegevoerd via slangen en vanaf gasflessen. Deze gasflessen zijn onder druk gevuld met het propaan, tot een gemiddelde van 8 bar. De gasflessen zijn niet helemaal gevuld, zodat het vloeibare gas kan uitzetten tijdens het verwarmen. Propaan is een vloeibaar gas, wat na verhitting omgezet wordt in gasvormig propaan. Doordat er meer gas ontstaat, ontstaat er meer kracht en gaat de ballon stijgen.


De envelope

Het gedeelte wat de ballon genoemd wordt, heet in technische termen de envelope. Dit stoffen gedeelte van de ballon is gemaakt van nylon. Om ervoor te zorgen dat de nylon ballon luchtdicht wordt, is er een kunststof laag aangebracht als coating. Een ballon is opgedeeld in een groot aantal kleine vakken, die panelen genoemd worden. Tussen de panelen lopen de verticale en horizontale load tapes. Door deze constructie is er extra veiligheid ingebouwd in de ballon. Wanneer is één paneel kapot gaat, betekent dit uiteraard niet dat de ballon geheel kapot is en voor ongelukken zou zorgen.

De ballonmand

Het laatste onderdeel van de ballon is de ballonmand. Deze rieten mand zorgt ervoor dat er personen vervoerd kunnen worden in de ballon. Vooral bij de start en de landing hebben de manden het flink te verduren. Hierdoor worden ze alleen gemaakt van de beste rietsoorten.